Artykuł sponsorowany

Zasady sporządzania bilansu rocznego

Zasady sporządzania bilansu rocznego

Podstawowe informacje na temat rocznej działalności firmy zawiera się w bilansie rocznym. To jeden z głównych obowiązków przedsiębiorcy. Dotyczy to przede wszystkim tych osób, które wybrały jako sposób ewidencjowania księgi rachunkowe, spółek kapitałowych, osobowych, jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Takie sprawozdanie przedstawia faktyczny stan majątku firmy. Jak je właściwie sporządzić?

Bilans roczny – jak powinien wyglądać?

Bilans roczny obejmuje kilka kluczowych elementów, które składają się na całość sprawozdania. Muszą to być wprowadzenie, bilans, rachunek zysków i strat oraz informacje dodatkowe i objaśnienia. Wśród nich znajdują się nazwa i siedziba firmy, cel jej działalności i czas trwania oraz informacje na temat organu prowadzącego rejestr. W bilansie należy określić precyzyjnie zakres sprawozdania, wskazanie do kontynuacji działania oraz okres sprawozdawczy.

W bilansie rocznym kluczową rolę odgrywają aktywa i pasywa. Te pierwsze dzielą się na należne wpłaty na kapitał podstawowy, akcje własne oraz:

  • aktywa trwałe – wartości prawne i niematerialne, rzeczowe, należności długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe,
  • aktywa obrotowe – zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe.

Aktywa to wszystko, co firma może policzyć. Do pasywów zaś zalicza się to, czym sfinansowała ona posiadany majątek. Są to więc między innymi kapitał, udziały własne, jak i należne wpłaty na kapitał podstawowy.

W objaśnieniach dodatkowych znajdują się opisy przyjętych zasad rachunkowości, metody wyceny, wszelkie uwagi do poszczególnych pozycji, sprawozdanie z przepływów pieniężnych i zestawienie zmian w kapitale własnym. Tak naprawdę musi tam być wszystko, co pomaga w zrozumieniu bilansu rocznego i zasad jego stworzenia.

Jak prawidłowo i bezpiecznie sporządzić bilans roczny?

Przedsiębiorcy mają trzy miesiące na sporządzenie sprawozdania finansowego od dnia bilansowego. Następnie należy przekazać je odpowiednim organom w firmie do zatwierdzenia.

Jak widać, tworzenie bilansu nie należy do najłatwiejszych zadań. Dlatego warto je zlecić wykwalifikowanym i sprawdzonym biurom rachunkowym, takim jak np. Micash, które ma ponad 20-letnie doświadczenie w tego typu pracach.

Biura rachunkowe nie tylko prawidłowo i skrupulatnie sporządzą bilans, ale także zrobią to w korzystnych cenach oraz w pełni poufnie. Zaufaj specjalistom i powierz tak odpowiedzialne zadanie tylko rzetelnym firmom!

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.