Rekonstrukcja przekładni zębatych. Kiedy nie można się bez niej obyć?
Przekładnie zębate są wciąż szeroko stosowane. Z czasem ulegają awarii na skutek nadmiernego obciążenia, przekroczenia spodziewanego czasu eksploatacji, a także wad materiałowych i niewłaściwego smarowania. Warto pamiętać, że są to jedno z najbardziej obciążonych zespołów mechanicznych w wielu urządzeniach. Rekonstrukcja i odtworzenie ich elementów stanowi często skuteczny sposób na wydłużenie czasu użytkowania maszyny. Sprawdź, kiedy ją przeprowadzić!
Znaczenie rekonstrukcji przekładni zębatych
Rekonstrukcja przekładni zębatych wynika z różnych względów technologicznych lub historycznych. Wiele pojazdów zabytkowych jest w nie wyposażonych. Są też elementami konstrukcyjnymi licznych maszyn i urządzeń. Rekonstrukcję wykonuje się, jeśli producent takiej maszyny już nie istnieje, nie produkuje takich części lub ich koszt zakupu jest bardzo wysoki.
Naprawa i odtworzenie przekładni to częsta usługa świadczona na rzecz firm funkcjonujących w przemyśle elektromaszynowym oraz wydobywczym. Usługa ta znajduje zastosowanie także przy opracowywaniu ekspertyz sądowych.
Jak wskazują specjaliści Zakładów Mechanicznych GLIMAG S.A., przekładnie zębate są wyrobami jednostkowymi, w przypadku których często brak dokumentacji technicznej. Pomimo dynamicznego rozwoju technologicznego, ogólna idea funkcjonowania urządzeń mechanicznych nie ulega znaczącej zmianie. Zastosowanie przekładni zębatych pozostaje szerokie, o czym świadczy np. masowe ich wykorzystanie w przekładniach lotniczych.
Na czym polega rekonstrukcja przekładni zębatych?
Remont przekładni przebiega w kilku etapach. Obejmuje on przede wszystkim
- diagnozę stanu przekładni,
- jej demontaż,
- ocenę zużycia poszczególnych elementów,
- wymianę uszkodzonych lub zużytych podzespołów,
- ponowny montaż.
Rekonstrukcja przekładni zębatych umożliwia odtworzenie zużytych elementów, poddanie ich regeneracji lub wykonanie nowych. Dobrze wyposażony zakład jest w stanie zrekonstruować i odtworzyć poszczególne podzespoły oraz całe koła zębate na podstawie dostarczonych wzorców.
Wśród elementów, które najczęściej ulegają awariom, znajdują się przede wszystkim uszczelnienia, łożyska i koła zębate. Są one podatne na ścieranie się, występowanie ubytków oraz pojawianie się rys. Zwykle do uszkodzeń takich dochodzi stopniowo, a niedostateczne smarowanie podzespołów przyspiesza ten proces. Osłabiona struktura łatwo ulega ukruszeniu, a ewentualne nieczystości oraz oderwane fragmenty prowadzą do kolejnych niesprawności. W takich sytuacjach rekonstrukcja jest koniecznością.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Stenotech Beata Harassek i Wspólnicy Sp. j.
00-703 Warszawa, Polska 15
-
-
Mcz s.c.Monika Cerazy, Zbigniew Czajka
28-400 Bogucice Pierwsze, Parcela 10A
-
LESTON Leszek Hundsdorff
81-381 Gdynia, Świętojańska 99 lok. 1