Kto musi sporządzać sprawozdanie finansowe?
Choć dla wielu osób prowadzenie własnego biznesu wiąże się z takimi samymi obowiązkami, niezależnie od formy działalności gospodarczej, to poszczególne przedsiębiorstwa mają tak naprawdę odmienne formalności do dopełniania. Jedną z ważniejszych powinności jest sporządzanie sprawozdań finansowych. Sprawdź, kto musi je przygotowywać i co powinny zawierać.
Jakich firm dotyczy obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych i kto odpowiada za jego realizację?
Pomimo tego, że sprawozdanie finansowe to dokument, który zawiera podstawowe informacje na temat rocznej działalności danego przedsiębiorstwa (w kontekście finansowym), to obowiązek jego sporządzania nie dotyczy wszystkich przedsiębiorców. Do firm, które w dniu bilansowym (czyli końcem roku obrotowego) powinny go przygotować, należą:
Przeczytaj również: Najczęściej popełniane błędy księgowe
przedsiębiorstwa, które muszą prowadzić księgi rachunkowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości
oraz te firmy, które dobrowolnie prowadzą księgi rachunkowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości.
Sporządzanie sprawozdań finansowych może więc dotyczyć zarówno spółek kapitałowych, jak i spółek osobowych, a nawet osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nieistotna jest więc forma prowadzenia biznesu, kluczowe jest to, czy dana firma ewidencjonuje swoje przychody i koszty za pomocą ksiąg rachunkowych, czy stosując inną metodę.
Przeczytaj również: Kto jest zobowiązany do sporządzania okresowych sprawozdań finansowych?
Przedstawiciele firm specjalizujących się w obsłudze księgowej, takich jak Kancelaria Finansowo-Księgowa SALDO, przypominają, że za wypełnianie opisywanego obowiązku odpowiadają konkretne osoby. Sporządzanie sprawozdań finansowych należy do powinności kierowników jednostki. Oznacza to, że nad realizacją tego zadania powinny czuwać między innymi członkowie zarządu spółek kapitałowych, wspólnicy prowadzący sprawy spółki w spółce jawnej, cywilnej i partnerskiej czy członkowie organów zarządzających innych jednostek (w przypadku których obowiązują przepisy ustawy o rachunkowości).
Jakie informacje powinny zostać zawarte w sprawozdaniu finansowym?
W sprawozdaniu finansowym powinny znaleźć się następujące elementy: bilans, rachunek zysków i strat, a także informacje dodatkowe, między innymi opis przyjętych w danej firmie zasad rachunkowości. Niezbędne jest też dołączenie do gotowego dokumentu uchwały, która go zatwierdza, sprawozdania z działalności (ewentualnie), uchwały o podziale zysku lub pokryciu strat oraz opinii/sprawozdań biegłego rewidenta (ewentualnie).
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
-
Mucowski Centrum Ubezpieczeniowe
58-500 Jelenia Góra, Głowackiego 30 lok. 8