Czym są media i jakie są ich rodzaje?

Czym są media i jakie są ich rodzaje?

Media, czyli środki masowego przekazu pełnią w naszym życiu coraz ważniejszą rolę. Wystarczy zerknąć na ludzi spacerujących wokół nas. Ilu z nich ma w kieszeni telefon z dostępem do Internetu? Cała masa i my sami. Niestety, często treści zawarte w mass mediach nastawione są wyłącznie na wywołanie skandalu lub informowanie o nieszczęśliwych wypadach. Jednak dziś skupimy się wyłącznie na podstawowych aspektach związanych z mediami.

Media, czyli „czwarta władza”

Współczesne media nazywane również środkami masowego przekazu mają wiele oblicz. Zaliczamy do nich radio, prasę, telewizje i Internet, ale w ich skład wchodzą także książki, filmy oraz muzyka. Przez silny wpływ na swoich odbiorców media nazywana są często „czwartą władzą”. Ów wpływ polega na tym, że media mają realne możliwości, aby kształtować społeczeństwo w kontekście politycznym, informacyjnym czy edukacyjnym.

Przeczytaj również: Media społecznościowe jednym z wielu elementów pracy agencji detektywistycznej

Funkcje mediów

Z mediów możemy korzystać w wielu formach, media pełnią również wiele funkcji, a są to między innymi:

  • funkcja informacyjna – upowszechnianie wiadomości z różnych dziedzin życia publicznego (polityki, kultury itp.)
  • funkcja opiniotwórcza – wpływ na opinie swoich odbiorców
  • funkcja ułatwiająca komunikację w społeczeństwie – pomoc w przekazywaniu informacji pomiędzy jednostkami, grupami czy różnego rodzaju organizacjami
  • funkcja kontrolna – śledzenie i ocenianie np. pod względem moralnym poczynań polityków i instytucji publicznych
  • funkcja interwencyjna – reagowanie na niezgodne z prawem działania, zazwyczaj funkcją interwencyjną zajmuje się dziennikarstwo śledcze
  • funkcja dydaktyczna – np. e-learning
  • funkcja edukacyjna – prezentowanie materiałów wzbogacających wiedzę, np. pisma naukowe lub telewizyjne programy edukacyjne
  • funkcja ekonomiczna – publikowanie reklam towarów lub usług
  • funkcja integracyjna – tworzenie wspólnot złożonych z ludzi, którzy niekoniecznie się znają, ale odbierają te same informacje za pomocą mediów
  • funkcja rozrywkowa – dostarczenie atrakcyjny treści w celu rozbawienia lub zrelaksowania odbiorcy

Social media, czyli współczesność

Social media nazywane mediami społecznościowymi to wszystkie formy komunikacji związane z interaktywnym dialogiem, który odbywa się przy pomocy Internetu. Największym medium tego typu na świecie jest Facebook, którego liczba użytkowników przekroczyła niedawno 2 miliardy osób. Oczywiście, to nie jedyne tego typu medium. Wciąż pojawiają się nowe, które starają się przyciągnąć uwagę internautów. Social media najłatwiej podzielić ze względu na funkcje, które spełniają, czyli:

Przeczytaj również: Co to jest e-learning i kiedy z niego skorzystać?

  • publikowanie poglądów – social media, gdzie pojawiają się informacje i dyskusje na ich temat, często obok tej funkcji pojawiają się inne takie jak informowania i odnoszenia się do informacji, a także funkcja tworzenia przestrzeni do komunikacji i dyskusji,
  • współdzielenie zasobów – social media polegające na udostępnianiu różnego rodzaju plików (filmów, dokumentów itd.),
  • budowanie relacji – social media, których celem jest budowanie relacji pomiędzy użytkownikami,
  • współtworzenie – social media, którego celem jest tworzenie kooperacji pomiędzy użytkownikami.

Nie ma wątpliwości, że mass media zmieniły świat. To, czy ta zmiana będzie przebiegać w kierunku zjawisk pozytywnych czy negatywnych, zależy od ich twórców i użytkowników. Social media udowadniają, że w tym momencie niemal każdy na świecie ma możliwość wpływania na innych przy pomocy różnych form przekazu. Warto zadbać o to, żeby przesłanie płynące z publikowanych treści czyniło życie innych lepszym.

Przeczytaj również: Marketing internetowy i social media - szkolenia dla firm

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.