Wypadek w pracy. Kiedy przysługuje odszkodowanie?
Jak wynika z definicji, wypadek przy pracy to zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz i nastąpiło w miejscu pracy podczas wykonywania czynności pracowniczych przez osobę zatrudnioną. Osoba, która uległa wypadkowi, ma prawo starać się o świadczenia wynagradzające wypadek. Jakie warunki trzeba zatem spełnić, aby ubiegać się o odszkodowanie?
Kto może starać się o odszkodowanie?
Odszkodowanie od wypadku w pracy może być przyznane pracownikowi, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Jednak, aby otrzymać odszkodowanie, trzeba spełnić kilka warunków. Po pierwsze, osoba zatrudniona musi posiadać ubezpieczenie wypadkowe. Po drugie, u pracownika musi zostać stwierdzony długotrwały bądź stały uszczerbek na zdrowiu. Co to oznacza? Długotrwały uszczerbek na zdrowiu to naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie jego czynności na okres powyżej sześciu miesięcy, ale poprawa stanu organizmu jest możliwa. Natomiast stały uszczerbek na zdrowiu oznacza poważne naruszenie sprawności organizmu, które w przyszłości nie ulegną poprawie.
Przeczytaj również: Jak dochodzić odszkodowania za błąd w sztuce lekarskiej?
Procedury składania wniosku o odszkodowanie
Pracownik ubiegający się o odszkodowanie powinien złożyć dokumenty do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem swojego pracodawcy. Ważne jest, aby dostarczyć wszystkie wymagane dokumenty, a więc: wniosek o jednorazowe odszkodowanie, zaświadczenie o stanie zdrowia, protokół okoliczności i przyczyn wypadku oraz pełną dokumentację medyczną i poniesione wydatki (koszty wizyt oraz inny wydatków).
Przeczytaj również: Jak uzyskać należne odszkodowanie po wypadku komunikacyjnym?
Protokół ustalający przyczyny i okoliczności wypadku powinien być przygotowany we współpracy z pracodawcą. Decyzję o przyznaniu świadczenia i jego wysokości podejmuje ZUS w ciągu 14 dni od otrzymania dokumentacji.
Przeczytaj również: Czy pękanie ścian klasyfikuje się jako szkodę górniczą?
Proces ubiegania się o odszkodowanie z pewnością nie jest łatwy. Potwierdza to opinia radcy prawnego firmy De Iure: Procedura uzyskania odszkodowania jest często trudna do pokonania. Szczególnie nie jest łatwo dochodzić roszczeń osobom, które jednocześnie borykają się ze zdrowotnymi skutkami nieszczęśliwego wypadku. W takim przypadku warto zwrócić się o pomoc do kancelarii prawne j specjalizującej się w kwestii odszkodowań. Nie należy także zwlekać z kwestią odszkodowania i zadośćuczynienia, gdyż roszczenia poszkodowanego przedawniają się po upływie 3 lat.
Dlaczego niektóre wnioski są dyskwalifikowane?
Warto zwrócić uwagę na uwarunkowania, które dyskwalifikują pracownika ubiegającego się o odszkodowanie. Jeżeli pracownik został ranny w wyniku złamania przepisów o ochronie zdrowia i życia, rekompensata nie zostanie mu przyznana. Podobnie stanie się w przypadku, gdy wykonywał czynności pracownicze pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających i substancji psychotropowych. Dyskwalifikacja może nastąpić również wówczas, kiedy pracownik doprowadził do zdarzenia z premedytacją, specjalnie, w celu wymuszenia odszkodowania.
Jeżeli wniosek poszkodowanego został odrzucony przez ZUS z nieznanych przyczyn lub pracownik nie zgadza się z decyzją, może złożyć odwołanie od wydanej decyzji. Odwołanie jest składane za pośrednictwem organu, który wydał decyzję do najbliższego sądu okręgowego zajmującego się sprawami pracy i ubezpieczeń społecznych. Czas przysługujący na odwołanie wynosi jeden miesiąc (liczony od daty otrzymania decyzji z ZUS – u).
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
FKK Consulting Sp. z o.o.
15-113 Białystok, gen. W. Andersa 38A
-